۱۳۸۷ آذر ۲۱, پنجشنبه

پارتیشن بندی یک هارد جانبی یا یک USB درایو

من یک هارد داشتم که به چندین درایو تقسیم بندی شده بود، و می‌خواستم دوباره پارتیشن بندیش کنم و به صورت USB drive از اون استفاده کنم. می‌خواستم این کار رو توی لینوکس انجام بدم، چون هدفم این بود که یک درایو لینوکسی داشته باشم، با فرمتِ ext3 ، که بتونم از کامپیوترهای مختلف ببینمش.

با یک نرم‌افزار توی لینوکس آشنا شدم که یک مقدار شبیه به Partition Magic هست و کارها رو ساده می‌کنه. اسمش هم gparted هست که می‌شه مثلاً با yum نصبش کرد. اول این نرم‌افزار و نصب کردم. سپس با کاربر ریشه، gparted رو اجرا کردم. صفحه‌ی نرم‌افزار اومد و من ابتدا هاردِ جانبی رو انتخاب کردم. سپس همه‌ی پارتیشن های سابق رو حذف کرده و دو تا پارتیشن جدید درست کردم.

بعد از این کارها یک بار اتصال USB ی هارد رو قطع و وصل کردم. بعد با دستورات زیر دو تا پارتیشن رو به فرمت ext3 تبدیل کردم:

mkfs.ext3 -j /dev/sdb1
mkfs.ext3 -j /dev/sdb2

البته باید بدونیم فایل مربوط به هر قسمتِ هارد (توی فولدر /dev/ )، کدوم فایلها هستند. برای این هاردِ به خصوص sdb1 وsdb2 بودند، چون این رو به دو قسمت تقسیم کرده بودم.

اگر بخواهید می‌توانید مثلاُ فرمت یکی از آنها را به fat32 تغییر دهیم:

mkfs.vfat /dev/sdb1
واژگان
----------------------------
USB drive, Partition, Linux, External Hard drive, Repartitioning, root.

هیچ نظری موجود نیست: