۱۳۸۷ آذر ۲۷, چهارشنبه

نصب Octave روی CentOS 5

همانطور که قبلا هم نوشته بودم، اکتیو یک نرم‌افزار محاسباتی قوی شبیه به MATLAB است، که مجانی است. در نسخه‌های جدید CentOS این نرم افزار به صورت rpm روی DVD ی سیستم عامل مهیا نیست، و حتی با yum و اینها هم نمی‌توان آنرا به سیستم اضافه کرد. من در جستجویی که داشتم نسخه‌های مختلف rpm آنرا هم پیدا کردم، ولی متاسفانه، در هنگام نصب دچار مشکل شد. در چنین مواقعی می‌توان از نسخه‌ی باز آن استفاده کرد. اول باید آنرا دانلود کنیم، و سپس کامپایل و نصب نماییم.

برای نصب اکتیو من دچار مشکلات عدیده شدم، به خاطر اینکه نرم‌افزار جدید اکتیو، نسخه‌ی octave-3.0.3 روی لینوکس من نصب نمی‌شد. لذا مجبور شدم نسخه‌های قدیمیتر اکتیو را پیدا کرده و به نصب آنها بپردازم! لذا نسخه‌ی octave-2.1.73.tar.gz را از آدرس فوق برداشته و به صورت زیر نصب کردم.

./configure --with-f77=gfortran
make
make install

مشکل عمده‌ای که وجود داشت استفاده از کامپایلر g77 یا f77 در اکتیو بود. این اینها از 3.4.6 به بعد به روز نمی‌شوند، لذا کتابخانه‌ی آنها با کتابخانه‌ی 4.1 که gcc یا g++ از آنها استفاده می‌کنند همخوانی ندارد و منبع مشکلات است. برای از بین بردن این مشکل در خط اول، کامپایلر فورترن را به gfortran تبدیل کرده‌ایم که با بقیه همخوانی داشته باشد [مرجع].

البته در هنگام کانفیگور کردن ایراد می‌گرفت که نرم افزار dejagnu را ندارد، ولی وشکلی نیست، چون با استفاده از yum آنرا می‌توان نصب کرد.
----------------
واژگان:
Source code, Fortran, Compatibility,