۱۳۸۷ آبان ۱۷, جمعه

VMD دیدن نتایج شبیه‌سازی دینامیک مولکولی

یکی از مشکلاتیکه در تدریس دینامیک مولکولی با آن مواجه بودم٬ معرفی یک نرم‌افزار مناسب برای دیدن نتایج شبیه‌سازیها بود. از قبل با نرم افزار VMD که در حقیقت مخفف Visual Molecular Dynamics هست آشنا بودم، ولی نمیدونستم میشه این نرم افزار رو به عنوان نرم افزار آموزشی توی درس محاسباتی گنجوند یا نه!

حالا که بیشتر با این نرم افزار آشنا شدم نحوه نصب اونرو اینجا میارم. در یک پست دیگه سعی میکنم ساده ترین روش کار کردن با اونو بیارم.

باید ابتدا به سایت VMD مراجعه کرده و فایل سورس اونو دانلود کنیم، از اینجا:
http://www.ks.uiuc.edu/Research/vmd/
هم ویرایش ویندوز داره، هم لینوکس.
برای ویندوز که فایلش رو دانلود و نصب می کنیم.

در لینوکس، وابسته به نوع کامپیوتر، یکی از نسخه ها رو دانلود می کنیم، مثلا LINUX OpenGL. سپس فایل رو با دستور
tar -xvzf vmd-1.8.4.bin.LINUX.opengl.tar.gz
باز میکنیم. ابتدا باید آنرا configure کنیم، برای سیستم خودمون. وارد فولدر مربوطه میشویم:
cd vmd-1.8.4
و برای لینوکس این نرم افزار را آماده نصب می کنیم:
./configure LINUX
سپس به فولد src می رویم و نرم افزار را نصب می کنیم:
cd src
make install

البته برای قسمت آخر باید اختیارات روت داشته باشیم تا نرم افزار نصب شود.

اخیرا در بعضی از سیستمهای عامل که این نرم افزار را نصب می‌کردم اشکالی به وجود می آمد. بعد از نصب صفحه‌ی کامند vmd باز و بسته می‌شد و نرم‌افزار درست کار نمی‌کرد. این اشکال از چند جا ممکن است ناشی شود. سیستم عامل فونت مناسب xterm را ندارد، و یا اینکه xterm روی سیستم نصب نیست و یا ورژنهای قدیمی "libstdc ++" موجود نیست. برای رفع هر یک از این اشکالات باید نرم‌افزارهای مربوطه را بر روی سیستم عامل خود نصب نمایید. مثلا در فدورا می‌توانید با دستور yum این کار را انجام دهید.

در هنگام کار کردن با این نرم افزار بعضی چیزهای دیگر هم یاد گرفتم به مرور به این پست اضافه می‌کنم؛ البته اینها را از خانم هنگامه شمس یاد گرفتم.
اگر با gromacs کار می‌کنید، و نتیجه‌ی شبیه‌سازی شما در یک فایل شامل مسیرهای شبیه سازی ( با پسوند trr) ریخته شده است، ابتدا آنرا لود کنید. سپس منوی زیر را دنبال کنید:
Graphics -> Representations -> Create Rep
و در این صورت شما می‌توانید نتایج شبیه‌سازی را ببینید. با انتخاب Drawing Method مناسب ( مثلا bond و یا CPK و یاDynamic bonds ) می توانید نتایج را ببینید.

واژگان---------------------
Source file, Gromacs, Trajectory file.

۲۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
اميدوارم خسته نباشيد

بعد از مدتها استفاده از مطالب شما وقت آن ديدم تا اظهار قدرداني خودم را اينجا هم بيان كنم. حقيقتا بعد از اينكه وبلاگ دكتر جعفري به فعاليت ادامه نداد وبلاگ شما را ديدم و از آن موقع از مطالبتان بسيار استفاده كردم. اميدوارم همه قشر تحصيلكرده بتوانند مانند شما دكتر عزيز به انتشار تجربيات علمي خودشان به صورت خودماني اقدام كنند.
با تشكر

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

ممنون از لطف شما! امیدوارم که این مطالب مفید باشند. بعضی از این مطالبی که می‌نویسم شاید بسیار ساده باشند٬ ولی بعضی مواقع برای به دست آوردن آنها (مخصوصا وقتی وقت کمی داشتم)٬ خیلی دچار مشکل شدم. همیشه بودن یک متن جمع و جور در مواقع نیاز می‌تواند با ارزش باشد.

امیدوارم وبلاگ دکتر جعفری هم به زودی دوباره به کار بیفتد.

ناشناس گفت...

سلام و خسته نباشید
من به اطلاعاتی راجع به موضوع شبیه سازی دینامیک مولکولی و بخصوص نرم افزار vmd دارم و ازشما خیلی ممنون میشم اگه کمکم کنید.

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

بله، شاید بتونم کمکی کنم.

مصطفی گفت...

با عرض سلام و خسته نباشید
آیا از این نرم افزار می توان برای شبیه سازی تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر روی مثلا مولکول DNA واقع در یک محیط دلخواه استفاده کرد؟ فرض کنید نور با پروب یا تابش وارد محیط شود.

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

این نرم افزار در حقیقت برای دیدن نتایج شبیه‌سازیها استفاده می‌شود یعنی Visualization ِ داده ها. بنابراین اگر با نرم‌افزار دیگری به شبیه‌سازی برهمکنش نور و DNA بپردازید، و نتایج را در فایل بریزید، این نرم‌افزار قادر است داده‌های ذخیره شده را قابل رویت ‌سازد.

با تشکر

ناشناس گفت...

سلام . وقت بخیر
آیا نرم افزار قدرتمندی برای شبیه سازی برهمکنش نور و مولکول وجود دارد؟

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

نه متاسفانه نرم‌افزاری با این مشخصات را نمی‌شناسم. ولی این موضوع خیلی گسترده است. به کدام جنبه از این موضوع علاقمندید؟ برهمکنش کلاسیکی یا کوانمتمی؟

ناشناس گفت...

در درجه اول کلاسیک. در نظر گرفتن مدل مکانیکی برای اتم و ...

ناشناس گفت...

سلام خسته نباشید خیلی خوشحال شدم حداقل توی وبلاگ های فارسی یکی پیدا شد که به نیازهای ما پاسخ میده من به این نرم افزار بد جوری نیاز دارم تحقیق من در مورد نانو لوله و آب هستش این نرم افزارو دانلود کردم ولی اصلا نصب نمیشه لطفا راهنمایی کنید ممنون از مطالب مفیدتون

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

سلام. چه ایرادی میگیرد؟

ناشناس گفت...

سلام علـــیکم
و خسته نباشید

آیا نرم افزاری هست که ورودی ها و شرایط محیطی رو که می خوایم شبیه سازی کنیم بگیره و خروجی رو بعد زمان خاصی بده؟
یعنی نیازی به کد زدن نباشه!
و نرم افزار هم رایگان باشه ترجیحا!

مرسی

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

تعداد این نرم‌افرازها زیاد است. فقط شما باید نحوه نوشتن ورودی برای آنها را یاد بگیرید.
از آن نرم‌افزارها مثلا
Gromacs, NAMD, LAMMPS,
را میتوان نام برد. اطلاعات بیشتر:
http://en.wikipedia.org/wiki/Molecular_dynamics

مجيد گفت...

با سلام و تشكر
من دارم پرو‍‍‍ژ‍ه كارشناسي ارشدتبديل انرژ‍ي ميخونم وكارشناسيموجامدات بودم.آياميشه توي ديناميك مولكولي يروژه مشترك بين سيالات وجامدات تعريف كرد؟
اگه نه شما تو زمينه سيالات چي پيشنهاد مي كنيد؟

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

احتمالا می شود تعریف کرد. احتمالا اگر مقالات اخیر توی این زمینه را نگاه کنید، می توانید مسائل مربوط به این موضوع را پیدا کنید.

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
بهروز گفت...

با سلام، من vmd را با فرمت .tar دانلود کردم. برای نصبش روی ویندوز باید چیکار کرد. وقتی extract می کنم، بعدش چیکار باید بکنم

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

شما در ویندوز نیازی به استفاده از نسخه سورس آن ندارید کافیست نسخه ویندوزی VMD را دانلود کنید و آترا نصب کنید.

farideh گفت...

با سلام
واقعا خوشحالم که یک وبلاگ فارسی در این زمینه هست
من هم برای کارهای پایان نامه کارشناسی ارشدم از نرم افزار گرومکس استفاده میکنم اما در تحلیل داده هام کمی با مشکل مواجه هستم.آیا در استفاده از تحلیل های گرومکس که با خود برنامه های آنالیز موجود در گرومکس انجام میشه میتونید کمکم کنید؟
با سپاس فراوان

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

یکی از دانشجوهای بنده با این نرم افزار کار می کنند. احتمالا ایشان می توانند به شما کمک کنند.

سمانه گفت...

سلام
من دانشجوی ارشدم.من تو پایان نامم از نرم افزار گرومکس می خوام استفاده کنم. میخواستم ببینم می تونین یکی رو بهم معرفی کنین که طریقه استفاده از این نرم افزار رو بهم یاد بده

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

می‌توانید با ایمیل اینجانب تماس بگیرید.

ناشناس گفت...

سلام از مطالب مفيد تون تشكر مي كنم.من تو پايان نامه ام از گرومكس استفاده ميكنم، ممنون ميشم اگه بتونيد بهم كمك كنيد.