۱۳۸۸ تیر ۲۹, دوشنبه

ساختن فایل اجرایی در MATLAB

این روش را دیروز از دکتر رحیمی‌تبار یاد گرفتم. اگر بخواهید برنامه‌ای را که به زبان متلب نوشته شده به کسی بدهید و نخواهید سورس آنرا به صورت یک ام-فایل متلب در اختیار او قرار دهید، این نرم افزار گزینه‌ای در نظر گرفته است که پی-کد نام دارد.

pcode دستوری در متلب است که یک ام-فایل را تبدیل به کد اجرایی متلب با پسوند پی می‌کند.

روش کار: ام-فایل خود را در workspace کپی کنید (مثلا فایل test.m ). بعد از دستور
pcode test.m
استفاده کنید. با اجرای این دستور فایل test.p ساخته می‌شود که یک فایل اجرایی در متلب است. حال می‌توانید آنرا بدون نیاز به ام-فایل مربوطه اجرا کنید.

واژگان:
P-code, MATLAB, M-fil, Making executable file

۴ نظر:

Alireza گفت...

سلام عليكم!
آقا جان ما اين كار رو چندين مرتبه با شاگردان آقاي دكتر انجام داديم ولي نش.! شما خودت كردي؟ پي فابل رو مي سازه ولي فايل اجرايي نيست!!!!

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

سلام علیکم
بله بنده موفق به این کار شده‌ام! ولی باید توجه کنید، که این فایل اگزه نیست ها. منظورم اینه که حتما باید متلب روی کامپیوتر نصب باشه تا اون پی فایل رو در متلب اجرا کنیم. نکته ای که الان به ذهنم رسید اینه که اگر برنامه‌ی شما از دستورات یک تول‌باکس به خصوص متلب استفاده می‌کنه، باید اونجایی که اجرا می‌کنید هم اون تول‌باکس روهم داشته باشه.

Alireza گفت...

1) خوب پس من نفهميدم مزيت اين پي فايل نسبت به ام فايل چيه؟
2) نمي شه هيچ جوري فايل اگزه درست كرد؟

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

الف) تا اونجا که فهمیدم، مزیت اینه که اگه میخواهید یه برنامه رو به کسی بدهید، ولی سورس آنرا ندهید، فایل, اجرایی , متلبی , اونو درست می کنید و به اون تقدیم می کنید.
ب) راستش نمی دونم. از آدمهای حرفه ای تر در متلب باید بپرسید. مثلا فرهاد عبدی در مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان.