۱۳۸۷ خرداد ۸, چهارشنبه

نصب کردن فارسي-تک٬Farsi Tex

بالاخره فارسی-تک رو روی کامپیوتر ردهت اینترپرایس نصب کردم. یعنی مراحلی که توی این سایت نوشته بود رو دنبال کردم و نصب شد.

http://www.farsitex.org/index.php?page=linux.inc

البته با خطِ فرمان باید فایلِ فارسی تک رو کامپایل و اجرا کنم٬ هنوز کامل نیست! ولی کلا خوبه.

البته لازمه بگم که کل ماجرا اونقدر سخت نیست٬ مثلاٌ توی بعضی از نسخه‌های لینوکس خیلی ساده‌تره٬ مثلاٌ زوزه‌ی جدید٬ ولی همین رو هم نمی‌تونستم نصب کنم٬ چون نسخه‌ی لینوکس من قدیمیه! تا اینکه با یه سایت آشنا شدم که کلی از نرم‌افزار رو جمع و جور کرده و با اتصال به سایتش٬ میشه لینوکس رو به‌روز کرد (البته تا حدی)؛ و نکته اینه که ردهت اینترپرایس به‌خاطر اینکه مجانی نیست٬ نمی‌شد اونرو به‌روز کرد٬ ولی حالا دیگه میشه.

سعی می‌کنم درباره‌ی این سایت و نحوه‌ی به روز کردنِ نرم‌افزارها یه پست دیگه اختصاص بدم. می‌تونید به سایت اون با مشخصات زیر مراجعه کنید.

Dag Wieers

RPM packages for Red Hat, RHEL, CentOS and Fedora

http://dag.wieers.com/rpm/
http://dag.wieers.com/rpm/packages/rpmforge-release/

------------------
واژه‌نامه

FarsiTex, Command line, Redhat Enterprise, Update, Suse,

۳ نظر:

Unknown گفت...

است MATLABهم مشابه Scilab .

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

ممنون از کامنتتون. متاسفانه با
Scilab
اصلا آشنا نیستم٬ اگر لینک خوبی می‌شناسید که درباره‌ی اون توضیح داده٬ و اونرو با مت-لب مقایسه کرده٬ ممنون می‌شم که آدرس اونرو بگویید.

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

با دستورات زیر می‌توان فایل فارسی-تک را کامپایل و مثلا فایل postscript ساخت:

۱)
ftx2tex sss.ftx
که فایل رو تبدیل به یه فایل تک می‌کنه.

۲)
ftex sss.tex
که فایل تبدیل شده را با فارسی تک کامپایل می‌کنه٬ و فایلهای دیگه‌ای ازش می‌سازه.

۳)
dvips -f sss.dvi >final.ps
که از فایل دی-وی-آی که ساخته شده٬ یه فایل postscript درست می‌کنه.

اینها حدوداً کمترین دستورات برای درست کردن یه فایل معمولیه.