۱۳۸۶ اسفند ۱۰, جمعه

معرفی لینوکس، نسخه ی CentOS

از آنجائیکه عده زیادی با این نسخه از لینوکس آشنا نیستند، بر آن شدم که مختصری در این باره بیان کنم.

مشخصات:
Community ENTerprise Operating System
CentOS
http://www.centos.org/

همانگونه که می دانید، شرکت ردهت که لینوکس نسخه ردهت را ارائه میکرد، پس از مدتی تصمیم جالبی گرفت و همزمان دو نسخه روانه ِ بازار کرد. یک نسخه به نام فدورا، که نصب و خدمات پس از نصب آن رایگان بود. و نسخهِ اینترپرایس، که خدمات پس از فروش آن دیگر مجانی نبود، و برای ارتقا، یا گرفتن نرم افزارهای جدید، می بایست مشترک شد و هزینه پرداخت کرد!! این قضیه با روح نرم افزارهای باز تطابق نداشت! نسخه ی اخیر مقدار متنابهی از فدورا بهتر بود (هر چی پول بدهید آش می خورید!). البته شما اگر نسخهِ اینترپرایس را روی سی-دی یا دی-وی-دی به دست می آوردید و نسب می کردید هیچ مشکلی نبود. ولی اگر مثلا قطعات کامپیوتر شما را نمی شناخت نمی توانستید از شرکت کمک بخواهید، و یا نمی توانستید به سایت ردهت وصل شوید و لینوکس خود را به-روز کنید.

جماعت سنتوس، اقدام به ابتکاری جالب زدند. آنها نسخه ای شبیه به لینوکس اینترپرایس ارائه کردند که شامل همهِ مزایای لینوکس ردهت اینترپرایس بود، فقط لوگوی آن متفاوت بود! آنها همان کدهای اصلی را برمیداشتند و باز نویسی میکردند، و در نهایت باید لوگوی آنرا نیز عوض می کردند، به خواطر اینکه ردهت به آنها اجازهُ استفاده از آنرا نمیداد.

نکته آخر اینکه، این نسخه از لینوکس در حقیقت همان ردهت اینترپرایسِ مجانی است، که شما میتوانید به سایت سنتوس وصل شوید و آنرا به-روز کنید. این نسخه برای استفاده در کلاسترهای لینوکس و پارالل کامپیوتینگ (محاسبات موازی) نیز بسیار مناسب است.

لازم به ذکر ست که تعدادی از کمپانیها اقدام به پشتیبانی مالی این نسخه کرده اند.

واژه نامه:
Linux, Enterprise, Red Hat, Fedora, Linux Cluster, Parallel Computing

۲ نظر:

Ehsan گفت...

بزرگترین مشکل این نسخه‌ی خاص مورد علاقه‌ی شما، اینه که سقف رشدش، همیشه لینوکس ردهته! یعنی رسالته خودش را بازسازی ردهت انترپرایز تعریف کرده!

توبه کنید و به آغوش گرم خانواده‌ی دبین / اوبونتو بپیوندید!

Seyed Mehdi Vaez Allaei گفت...

البته این مطلب می‌تواند نشانه‌ی مثبت این نسخه نیز تلقی شود. پول و بسیاری از مزایای آن پشتیبانهای ردهت هستند! یعنی این شرکت به دنبال پیشرفت خواهد بود. و نکته جالبتر این است که این پیشرفتها (آنچنان که اخیراً دیده‌ایم) در راستای محاسبات موازی است که بیستر مورد علاقه‌ی محاسباتی کاران است. پس نسخه‌ی مورد علاقه‌ی ما پیشرفتش در همان راستایی که ما می‌خواهیم تضمین شده است. ولی اوبونتو هدفش بیش از پیش همگانی کردن لینوکس است و خوب موفق هم هست. ولی هدفش پیشرفت کارهای محاسبات موازی نیست!